Trist avslutning på skidresan

Husbilen bogseras

Husbilen bogseras

Jaha, så hände det som inte fick hända:

I samband med vår vintercamping/skidresa till Borlänge gick i tur och ordning följade saker fel:

  1. Vi fick en plats på campingen där grannen tagit vårt el-uttag, eftersom hans el-uttag var ”bränt” och han hade fått löfte om det. Vi fick ta ström från någon annan, men fick sedan för säkerhets skull byta plats helt.
  2. Vi upptäckte vatten-läckage dels i bagage-utrymmet, dels på toaletten under handfatet. Det första verkade vara snö som tagit sig in i bagage-utrymmet under färden till Borlänge. Det torkades upp, och vi ställde en kupé-värmare där för att torka upp helt. Problemet under tvättstället kvarstår, men är hanterbart genom att ställa kärl där det droppar och tömma dessa med visst mellanrum.
  3. Vattenledningarna frös, så att vi inte längre hade tillgång till rinnande vatten
  4. Start-motorn slutade fungera. Detta medförde att husbilen fick bogseras från campingen till en Ford-verkstad i Falun. Mer om detta längre ner.
  5. Värmen slutade att fungera efter 10 minuter eller så. Det var detta problem som i grund och botten gjorde att vi behövde avbryta semestern i förtid.

När vi insåg att vi måste avbryta semestern och få husbilen bärgad, så ringde vi Ford Assistans. Denna försäkring ingår när man servar bilen regelbundet på en auktoriserad Ford-verkstad. Ford Assistans kontaktade i sin tur Borlänge Assistance-kår, som skickar en bärgare. Den är hos oss inom en timme. Bra så långt. Efter misslyckade starthjälps-försök får vi snabbt som tusan packa med oss det viktigaste i vår vanliga bil (Ford Mondeo), medan bärgaren tar med sig husbilen till Falun där Bilfocus i Dalarna är den auktoriserade Ford-verkstaden. Vi själva åker hem till Linköping i den vanliga bilen. Amelie sover i baksätet. Vi är hemma vid 01.30 tiden. Så långt allt enligt den nya planen.

Dagen därpå ringer jag till Bilfocus i Dalarna för att ta reda på om de har fått in bilen och vad de tänker göra med den (och när). Ingen behagar svara, men efter ett antal signaler kopplas samtalet om till Mekonomen, som jag då tror delar lokaler med Bilfocus (vilket inte visar sig stämma). Mekonomen tar mina uppgifter och vidarebefordrar dem till Bilfocus så att de skall ringa upp mig. Efter två timmar och ingen har ringt upp, ringer jag upp Bilfocus igen, väntar ett antal signaler och hamnar återigen hos Mekonomen. De lovar att påminna Bilfocus om att ringa. Jag mejlar också både till deras ”info-address” och till kundmottagarens personliga address. Inget händer på hela eftermiddagen eller kvällen. Ingen ringer.

Idag på morgonen ringer jag åter upp Bilfocus (jag provar litet olika nummer), men hamnar återigen hos Mekonomen. Nu står jag på mig och vill att de skall gå och prata med folket på Bilfocus istället för att bara skicka meddelanden. Då visar det sig att folket på Mekonomen finns på en central i Östersund (!) och inte alls kan kvista över till Falun och prata med Bilfocus-folket där. Jag ringer då istället Assistance-kåren i Borlänge och förklarar läget. Jag får några andra nummer att prova, men det leder inget vart. Jag ringer då upp Ford Assistans, och förklarar läget för dem. De ber mig vänta och lyckas faktiskt få tag på någon hos Bilfocus, en säljare av bilar! HAN kan koppla mig till någon på verkstaden som faktiskt svarar! Nå, nu visar det sig att ”ja, de har sett husbilen”, men ”nej, de visste inte vems den är, och vad det är för fel på den”, så jag får förklara det för killen, som nu när han vet problemet lovar att undersöka saken. Jag förklarar också att jag har försökt nå dem tre gånger per telefon och dessutom mejlat dem. Hans säger då att ”ja, de meddelandena brukar läsas av verkmästarn och kundmottagaren, men båda är tyvärr på semester”. I klarspråk: Bilfocus i Dalarna har ingen plan för hur man hanterar kundärenden när verkmästare och kundmottagare är på semester! Uselt! Men killen är i alla fall hjälpsam och lovar att försöka tömma ur vattentanken så att inte vi får översvämning i badrummet.

Efter ytterligare några telefonsamtal med Bilfocus och Trygg Hansa gäller nu att:

  • Startmotorn behöver bytas ut. Ungefärlig kostnad: 8 500 kr
  • Försäkringen ersätter (troligen) detta. Självrisk 5 000 kr
  • Vi får omgående ”avbrottsförsäkring” för tre dagar à 300 kr utbetalt till vårt bank-konto.
  • Ford Assistans-försäkringen täcker kostnaden för en tåg-biljett (SJ, första klass) för att åka och hämta husbilen när den är klar. Vilket den skall vara på tisdag eller onsdag nästa vecka.

Så var det snöpliga slutet på den resan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.